Ciężarówka z nadmiarem gruzu na wagach ITD

3 godzin temu
Zdjęcie: Ciężarówka z nadmiarem gruzu na wagach ITD


Prawie 45,5 tony zamiast dopuszczalnych 40 t ważył zestaw przewożący gruz budowlany. Za duża masa ładunku spowodowała przekroczenia przepisowych nacisków osi ciągnika siodłowego i naczepy. Przeładowany zestaw wykluczyli tymczasowo z dalszej jazdy funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego z Radomia.

We wtorek (29 kwietnia), na ekspresowej „ósemce” pod Grodziskiem Mazowieckim, inspektorzy ITD zatrzymali ciągnik siodłowy z naczepą typu wywrotka. W momencie interwencji polskim zestawem był wykonywany niezarobkowy transport drogowy na potrzeby własne ładunku sypkiego. Ciężarówka przewoziła gruz budowlany z terenu rozbiórki w Warszawie do Mszczonowa. Funkcjonariusze postanowili zweryfikować jej rzeczywistą masę całkowitą i naciski osi na drogę.

Zestaw skierowano na inspekcyjne wagi. Pojazd członowy z ładunkiem ważył 45,3 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Za duża masa gruzu spowodowała też przekroczenia przepisowych nacisków pojedynczej osi napędowej ciągnika siodłowego na drogę o 0,7 t. Suma nacisków tej osi wynosiła 12,2 t przy normie 11,5 t. O 1,5 t za duże były również naciski potrójnej grupy osi naczepy. Naciski wynosiły 25,5 t przy normie 24 t.

Kontrola zakończyła się wstrzymaniem transportu do czasu doprowadzenia zestawu do normatywności Oznaczało to konieczność przeładowania nadmiaru gruzu na inny pojazd ciężarowy. Inspektorzy ukarali kierowcę mandatem oraz sporządzili protokół z kontroli. Wobec przewoźnika będzie prowadzone postępowanie administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Za stwierdzone naruszenia parametrów wagowych grozi mu 10 000 złotych kary. Grzywny w takiej samej wysokości może spodziewać się też załadowca ciężarówki.

Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji drogowych obiektów inżynieryjnych, czyli m.in. mostów i wiaduktów. Przeładowane pojazdy zagrażają również bezpieczeństwu ruchu drogowego. Taki pojazd ma dłuższą drogę hamowania i zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to też przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego.

Idź do oryginalnego materiału