Jak sprawdzić samochód z Niemiec

1 dzień temu

Zaufanie do używanych samochodów z Niemiec nie pojawiło się bez powodu. O niemieckiej pedanterii i zamiłowaniu do porządku krążą legendy. Dotyczy to również stosunku właścicieli samochodów do swoich pojazdów, co bez wątpienia ma wpływ na stan floty samochodowej eksploatowanej w tym kraju. Regularne przeglądy serwisowe u oficjalnych dealerów z wykorzystaniem oryginalnych części zamiennych, staranne prowadzenie książeczki serwisowej i przechodzenie przeglądów technicznych TÜV – wszystko to kształtuje nienaganną reputację „Niemców”.

Jednak choćby w idealnym świecie są pewne wady. Nie każdy samochód przywieziony z Niemiec spełnia oczekiwania nabywcy. Zdarzają się egzemplarze z umiejętnie zmienionym przebiegiem, które brały udział w poważnych wypadkach, zostały odrestaurowane po wypadkach ubezpieczeniowych z oznaczeniem „nie nadaje się do odrestaurowania” (Total Loss), a także były intensywnie eksploatowane w korporacyjnych flotach taksówek lub carsharingu.

W takich warunkach jedynym narzędziem pozwalającym oddzielić prawdę od fikcji i obiektywnie ocenić historię pojazdu jest sprawdzenie jego unikalnego kodu VIN. Serwis sprawdzania VIN Checkcar.vin zapewnia dostęp do zamkniętych europejskich baz danych, tworzy szczegółowy raport, który stanie się Twoim głównym atutem w negocjacjach ze sprzedawcą i zabezpieczeniem przed stratami finansowymi.

Co można dowiedzieć się na podstawie kodu VIN samochodu z Niemiec

VIN to unikalny identyfikator samochodu, 17-cyfrowy kod, w którym zakodowana jest cała jego historia – od momentu powstania do chwili obecnej, wraz ze szczegółową historią odzwierciedlającą proces jego eksploatacji. Prawidłowo rozszyfrowany kod VIN opowie historię, której sprzedawca nigdy nie ujawni.

Krytycznie ważne dane, które stają się dostępne po sprawdzeniu:

  • Pełna historia rejestracji – ile razy samochód zmieniał właścicieli, w jakich miastach i krajach związkowych Niemiec był zarejestrowany. Jest to ważne, ponieważ samochody z południa (Bawaria, Badenia-Wirtembergia) tradycyjnie mniej cierpią z powodu korozji ze względu na łagodny klimat i brak odczynników, w przeciwieństwie do samochodów z północy kraju.
  • Chronologia przebiegów. System gromadzi wszystkie dane dotyczące przebiegu, które kiedykolwiek zostały zarejestrowane – podczas planowego przeglądu u dealera, podczas przeglądu technicznego TÜV, w raportach ubezpieczeniowych. Analiza tej chronologii to stuprocentowy sposób na wykrycie sfałszowanego przebiegu. Powiedzmy, iż jeżeli w 2021 roku samochód przejechał 180 tys. km, a w 2023 roku jest wystawiony na sprzedaż z przebiegiem 90 tys. km – masz do czynienia z oszustwem.
  • Uczestnictwo w wypadkach drogowych i zdarzeniach ubezpieczeniowych. Najważniejsza część raportu. Dowiesz się, czy samochód brał udział w wypadkach, jak poważne były uszkodzenia i jak zostały one sklasyfikowane przez firmę ubezpieczeniową. Obecność zdjęć z aukcji ubezpieczeniowych – niepodważalny dowód, iż samochód został odrestaurowany po poważnym wypadku. Zdjęcia rozebranego nadwozia pozwalają ocenić zakres prac remontowych.
  • Legalność. Sprawdzenie w bazach danych policji i instytucji finansowych pokaże, czy samochód nie jest poszukiwany jako skradziony, czy nie jest obciążony kredytem lub zastawem. Status „eksport” potwierdzi, iż samochód został legalnie sprowadzony z Niemiec i wyrejestrowany.
  • Archiwum serwisowe. jeżeli poprzedni właściciele nie zaniedbywali oficjalnego serwisu, w raporcie znajdą się dane dotyczące wszystkich wizyt w serwisie, wymienionych podzespołów, materiałów eksploatacyjnych i przeprowadzonych prac regulacyjnych. Jest to bezcenna informacja dla oceny rzeczywistego stanu samochodu.
  • Sprawdzenie udziału w oficjalnych kampaniach serwisowych producenta. Raport będzie zawierał informację, czy samochód podlegał naprawie z powodu wykrytej wady fabrycznej i czy naprawa ta została wykonana.
    Gdzie znaleźć numer VIN i jak go prawidłowo sprawdzić: praktyczny przewodnik

Przed zamówieniem raportu należy znaleźć i zweryfikować autentyczność kodu VIN. Jest to kombinacja 17 znaków (cyfr i liter alfabetu łacińskiego).

Główne miejsca, w których może znajdować się kod VIN w samochodzie:

  • Tabliczka na słupku drzwi kierowcy (najłatwiej dostępna opcja).
  • Tabliczka w komorze silnika (na osłonie przedniego panelu lub na samym nadwoziu).
  • Deska rozdzielcza po stronie kierowcy (widoczna przez przednią szybę).
  • W dokumentach – świadectwo rejestracji część I (Fahrzeugschein) i część II (Fahrzeugbrief).

Ważne jest, aby upewnić się co do autentyczności podanego identyfikatora. W tym celu zaleca się fizyczną kontrolę samochodu i porównanie numeru VIN wybitégo na karoserii z numerem w dokumentach. Wszelkie niezgodności, ślady przeróbek, spawów lub korozji w miejscu umieszczenia numeru są złym znakiem.

Sposoby sprawdzania numeru VIN:

  1. Serwis internetowy Checkcar.vin. Najskuteczniejszym i najszybszym sposobem na poznanie pełnej historii samochodu z Niemiec jest skorzystanie z tego serwisu. System w trybie automatycznym w ciągu kilku minut sprawdzi dziesiątki źródeł i sporządzi dla Ciebie gotowy raport w wybranym języku.
  2. Analiza oryginalnych dokumentów. jeżeli sprzedawca posiada komplet dokumentów i historię serwisową, można manualnie przeanalizować zapisy. Jednak ta metoda jest zawodna, ponieważ nie daje pełnego obrazu, który powinien być tworzony na podstawie niezależnych źródeł, i nie wyklucza fałszerstwa.

Jak sprawdzić samochód z Niemiec na Checkcar.vin

Procedura uzyskania raportu na platformie Checkcar.vin jest maksymalnie uproszczona dla użytkownika końcowego i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Proces sprawdzania wygląda następująco:

  1. Wprowadź identyfikator. Na stronie głównej serwisu znajduje się formularz. Wprowadź do niego 17-cyfrowy kod VIN sprawdzanego samochodu i poproś o raport.
  2. Podgląd i wybór pakietu. W ciągu kilku sekund system przetworzy zapytanie i wyświetli krótkie podsumowanie (podgląd). Będzie ono zawierało podstawowe informacje (marka, model, rok produkcji, typ i pojemność silnika, moc). Po upewnieniu się, iż samochód został prawidłowo zidentyfikowany, możesz przejść do wyboru i zakupu pełnego raportu.
  3. Otrzymanie szczegółowego raportu. Natychmiast po potwierdzeniu płatności otrzymasz dostęp do pełnego raportu w formacie PDF. Dokument ten można zapisać na urządzeniu lub wydrukować. Zawiera on wszystkie zebrane informacje w uporządkowanej formie – tabele z datami rejestracji i przebiegami, statusy prawne, opis i zdjęcia wypadków, dane dotyczące serwisowania.

Checkcar.vin gromadzi dane od firm ubezpieczeniowych, oficjalnych sieci dealerskich, organów rejestracyjnych Niemiec i innych państw UE, a także z największych aukcji ubezpieczeniowych, dzięki czemu raport jest kompleksowy i obiektywny.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas analizy raportu

Po otrzymaniu raportu nie ograniczaj się do pobieżnego przejrzenia. Jego szczegółowa analiza jest ważnym etapem przygotowania do zakupu samochodu.

  • Zapoznaj się z danymi dotyczącymi przebiegu i datami ich rejestracji. Krzywa powinna płynnie rosnąć. Każdy gwałtowny spadek wskaźnika jest oznaką oszustwa. Należy również zachować czujność, jeżeli przez dłuższy czas przebieg pozostawał niezmieniony.
  • Kluczowy status „Total Loss” lub „Schaden Fahrzeug”. jeżeli samochód został uznany przez firmę ubezpieczeniową za „nie nadający się do naprawy”, oznacza to, iż koszt naprawy przekracza jego rzeczywistą wartość. Zakup takiego samochodu wiąże się z ogromnym ryzykiem (ukryte wady karoserii i naruszenie geometrii, problemy z bezpieczeństwem i dalszą rejestracją pojazdu).
  • Istotny jest region rejestracji. Samochody pochodzące z zaśnieżonych północnych regionów (Dolna Saksonia, Szlezwik-Holsztyn itp.) najprawdopodobniej mają poważniejsze uszkodzenia spowodowane korozją.
  • Rodzaj poprzednich właścicieli. Obecność wpisów „Firmen Wagen” (samochód służbowy) lub „Leasing” (leasing) wskazuje, iż samochód był najprawdopodobniej intensywnie eksploatowany i nie zawsze ostrożnie, ponieważ kierowcy nie byli właścicielami pojazdu.

Częste błędy kupujących

Wieloletnia praktyka pokazuje, iż większość nieudanych zakupów wynika z typowych, przewidywalnych błędów.

  • Nadmierne zaufanie do sprzedawcy. Wszelkie słowa, choćby te najbardziej przekonujące, muszą być potwierdzone niezależnymi danymi z raportu. „Serwisowany tylko u dealera”, „bez wypadku”, „oryginalny przebieg” – wszystkie te frazy nie mają znaczenia bez potwierdzenia dokumentacyjnego.
  • Ocena „na podstawie wyglądu”. Nowoczesne technologie naprawy karoserii pozwalają usunąć widoczne uszkodzenia po poważnych wypadkach. Bez raportów ze zdjęciami nie dowiesz się, co kryje się pod warstwą farby i szpachlówki.
  • Ignorowanie państw tranzytowych. Doświadczeni pośrednicy często przewożą samochody przez kraje trzecie UE (Polskę, Litwę, Łotwę, Czechy) w celu „wyczyszczenia” historii. Sprawdzenie na Checkcar.vin pokaże cały łańcuch ponownych rejestracji, co pomoże wykryć takie schematy.

Rezygnacja z zakupu raportu dla oszczędności kilku euro to najwyższa forma krótkowzroczności. Konsekwencje zakupu problematycznego samochodu to strata pieniędzy na naprawy, spory prawne i ostatecznie sprzedaż samochodu z ogromnym rabatem.

Wnioski

Zakup samochodu z Niemiec był i pozostaje jedną z najbardziej opłacalnych decyzji dla miłośnika motoryzacji, ceniącego jakość i kulturę eksploatacji. Jednak krok ten nie powinien opierać się na ślepej wierze, ale na trzeźwej kalkulacji i obiektywnych danych. Sprawdzenie numeru VIN dzięki serwisu Checkcar.vin nie jest dodatkową opcją, ale nieodłączną i najważniejszą częścią procesu zakupu. To Twoja tarcza, która ochroni Cię przed oszustwami, stratami finansowymi i rozczarowaniami.

Idź do oryginalnego materiału