Kolejne oszustwo „na BLIKA”. 22-latka straciła kilkaset złotych, bo zaufała zdjęciu w komunikatorze

3 tygodni temu

Powiat Ząbkowicki. 13 listopada, tuż przed godziną 18:00, do Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich zgłosiła się młoda kobieta, informując, iż padła ofiarą oszustwa internetowego. Jak podkreślają funkcjonariusze, podobne przypadki pojawiają się regularnie, a ich wspólnym mianownikiem jest to, iż ofiarą może stać się każdy – bez względu na wiek czy doświadczenie w korzystaniu z sieci.

Oszust podszył się pod znajomego 22-latki, wykorzystując jego zdjęcie i sposób pisania, który nie wzbudzał podejrzeń. Przekaz był prosty: pilna sytuacja i potrzeba natychmiastowej pomocy finansowej dzięki BLIKa. Kobieta, działając w pośpiechu, nie sprawdziła prośby innym kanałem komunikacji.

Przestępca liczył na to, iż nie zadzwoni i nie zweryfikuje wiadomości – i miał rację. Wystarczyło kilka krótkich komunikatów, by nakłonić ją do przekazania 600 zł. Po udanej transakcji oszust zerwał kontakt.

Podejrzenia pojawiły się dopiero wtedy, gdy „znajomy” poprosił o kolejną płatność. Wówczas kobieta zorientowała się, iż została oszukana i natychmiast zgłosiła sprawę policji.

Policja przypomina, iż oszustwa „na BLIKA” należą dziś do najpopularniejszych metod stosowanych przez cyberprzestępców

Wykorzystują oni przejęte konta, skradzione zdjęcia i fałszywe profile, aby manipulować ofiarami – niezależnie od ich wieku czy znajomości technologii. Najczęściej grają na emocjach, presji czasu i rutynie.

Podkomisarz Katarzyna Mazurek, oficer prasowa ząbkowickiej policji, podkreśla, iż ostrożność jest kluczowa:

Ufając zdjęciu na ekranie, oddajemy przewagę przestępcom. Ufając zdrowemu rozsądkowi, możemy ich łatwo przechytrzyć
mówi.

Policja apeluje o rozwagę i przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa:

  • Zawsze weryfikuj prośbę o pomoc, zwłaszcza finansową – choćby jeżeli pochodzi z konta znajomego.
  • Zadzwoń, zanim wyślesz pieniądze. Krótka rozmowa może uchronić przed stratą.
  • Nie ulegaj presji czasu – oszuści liczą na pośpiech.
  • Nie ufaj wyłącznie zdjęciu profilowemu.
  • Bądź czujny wobec nieoczekiwanych próśb o wsparcie.
  • W razie wątpliwości przerwij rozmowę i skontaktuj się inną drogą.
  • Jeśli podejrzewasz oszustwo, niezwłocznie powiadom policję i bank.
Idź do oryginalnego materiału