W ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności Polska dysponuje modułami CBRNDet, które są zgłaszane przez Państwową Straż Pożarną i zostają włączone do systemu CECIS.
Moduł CBRNDet to moduł wykrywania skażeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych oraz pobierania próbek, po angielsku CBRNDet – Chemical, biological, radiological and nuclear detection and sampling
Polskie moduły CBRNDet zostały utworzone na bazie wydzielonych sił i środków Państwowej Straży Pożarnej z czterech województw. Są to moduły:
CBRNDet _Poland_01 – CBRNDet Katowice, CBRNDet Kraków
CBRNDet _Poland_02 – CBRNDet Warszawa, CBRNDet Poznań.
Każdy z nich jest tworzony na bazie dwóch Specjalistycznych Grup Ratownictwa Chemiczno – Ekologicznego dyżurujących według określonego harmonogramu.
Dysponowanie
Moduły CBRNDet są dysponowane do działań w oparciu o aktywację Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności lub umowy z danym państwem.
Skład
- Zespół dowodzenia
dowódca grupy,
zastępca dowódcy grupy,
oficer łącznikowy,
zastępca oficera łącznikowego,
koordynator medyczny/lekarz modułu,
dowódca sekcji,
dwóch operatorów/kierowcy SDł.
Samochód operacyjny, lekki samochód rozpoznawczo – ratowniczy, samochód dowodzenia i łączności.
- Pluton logistyczny
dowódca zespołu logistyki,
zastępca dowódcy zespołu logistyki,
sześciu ratowników-kierowców.
Średni lub ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy, średni lub ciężki samochód kwatermistrzowski z agregatem prądotwórczym, bus, nośnik kontenerów + przyczepa, kontenery kwatermistrzowski i sanitarny.
- Zespół operacyjny
dowódca zespołu operacyjnego,
zastępca dowódcy zespołu operacyjnego
pięciu dowódców sekcji,
sześciu ratowników-kierowców
ratownik.
W zespole operacyjnym powinno być minimum dwóch ratowników medycznych i trzech ratowników chemicznych z wyższym wykształceniem w zakresie chemii / fizyki / biologii.
Lekki samochód rozpoznawczo – ratowniczy, średni lub ciężki samochód ratownictwa technicznego, ciężki samochód ratownictwa chemicznego, lekki samochód rozpoznania chemicznego, samochód rozpoznania chemicznego ze zdalną detekcją i lekki samochód rozpoznawczo – ratowniczy z robotem.
Ważne, planowana jest rozbudowa składu modułów o niedawno zakupione samochody – laboratoria i samochody do dekontaminacji.
Ze względu na specyfikę działań moduły CBRNDet brały udział tylko w krajowych ćwiczeniach. Dwóch strażaków z SGRChem-Eko WARSZAWA-6, członów CBRNDet WARSZAWA, znalazło się w grupie, która poleciała w 2020 roku do Libanu.
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej po certyfikacji modułów GFFFV planuje przeprowadzić certyfikacje modułów CBRNDet.
Według ‘Zasad organizacji ratownictwa chemiczno-ekologicznego w Krajowym Systemie Ratowniczo – Gaśniczym’ moduły CBRNDet realizują poziom gotowości E.
Foto. krakow112.pl

3 lat temu
![538[K]27 - GCBA 4,5/32 Steyr 19S32/Bocar - OSP Wysoka](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/653/GFR_1347.jpg)

![509[G]04 - SLRmed Volkswagen LT35/WAS - OSP Hel](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/381/GFR_0831.jpg)

![539[K]80 - GBA 3/16 Volvo FL280/Bocar - OSP Budzów](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/291/GFR_0177.jpg)


![Kamery źródłem koszmaru. Prezes UODO nie miał litości. Dodatkowo jeden szczegół pogorszył sprawę. Podpowiadamy co zrobić, by nie powtórzyć tego błędu [PORADNIK]](https://warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2025/12/CCTV-kamera-monitoring.webp)

English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·