Wraz z nowelizacją Zarządzenia KG PSP w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach PSP został opublikowany nowy wykaz norm eksploatacyjnych pojazdów wykorzystywanych przez Państwową Straż Pożarną.
W marcu 2021 r. wprowadzono zmiany w Zarządzeniu:
Normy eksploatacyjne pojazdów PSP
Zgodnie z zarządzeniem nr 3 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 29 stycznia 2019 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej minimalny okres eksploatacji pojazdów i jednostek pływających został podzielony na 10, 12, 15 i 20 lat.
Minimum 10 lat mogą być używane samochody operacyjne, lekkie samochody rozpoznawczo – ratownicze, quady, skutery śnieżne, łodzie ratownicze z silnikiem zamontowanym na stałe i skutery wodne.
Minimum 12 lat mikrobusy do przewozu do 9 osób łącznie z kierowcą, lekkie samochody zaopatrzeniowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, lekkie samochody ratowniczo-gaśnicze, średnie samochody ratowniczo-gaśnicze, lekkie samochody ratownictwa technicznego, drogowego, wodnego, wysokościowego, medycznego, chemicznego, dowodzenia i łączności, wężowe, ze sprzętem ochrony dróg oddechowych, do transportu zespołu ratowniczego i wyposażenia, samochody podzespołu ratowniczego i wsparcia technicznego, transportery, amfibie, ciągniki rolnicze, maszyny budowlane, wózki transportowe i widłowe.
Dla ciągników rolniczych, maszyn budowlanych oraz wózków transportowych i widłowych minimalną normę eksploatacji wyznacza okres eksploatacji (min. 12 lat) lub ilość przepracowanych motogodzin (min. 5000 mtg), w zależności, co nastąpi wcześniej.
Minimum 15 lat samochody zaopatrzeniowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, autobusy, ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze, średnie samochody ratownictwa technicznego, drogowego, wodnego, wysokościowego, medycznego, chemicznego, dowodzenia i łączności, wężowe, ze sprzętem ochrony dróg oddechowych, do transportu zespołu ratowniczego i wyposażenia, samochody podzespołu ratowniczego i wsparcia technicznego, przyczepy/naczepy (za wyjątkiem naczep z cysterną ze stali nierdzewnej)
Minimum 20 lat samochody z drabiną mechaniczną, samochody z podnośnikiem hydraulicznym, ciężkie samochody ratownictwa technicznego, drogowego, wodnego, wysokościowego, medycznego, chemicznego, dowodzenia i łączności, wężowe, ze sprzętem ochrony dróg oddechowych, do transportu zespołu ratowniczego i wyposażenia, samochody podzespołu ratowniczego i wsparcia technicznego, żurawie samochodowe/dźwigi, nośniki kontenerowe, ciągniki siodłowe, naczepy z cysterną ze stali nierdzewnej.
Po publikowaniu zrządzenia straciło moc zarządzenie nr 8 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.

6 lat temu
![538[K]27 - GCBA 4,5/32 Steyr 19S32/Bocar - OSP Wysoka](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/653/GFR_1347.jpg)

![509[G]04 - SLRmed Volkswagen LT35/WAS - OSP Hel](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/381/GFR_0831.jpg)

![539[K]80 - GBA 3/16 Volvo FL280/Bocar - OSP Budzów](https://grzegorz-fortuna.com.pl/data/media/291/GFR_0177.jpg)


![Kamery źródłem koszmaru. Prezes UODO nie miał litości. Dodatkowo jeden szczegół pogorszył sprawę. Podpowiadamy co zrobić, by nie powtórzyć tego błędu [PORADNIK]](https://warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2025/12/CCTV-kamera-monitoring.webp)

English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·