Uważaj na oszustów podszywających się pod funkcjonariuszy Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości. Zgłaszane incydenty dotyczą sytuacji, w których przestępcy kontaktują się telefonicznie, podając się za policjantów lub pracowników banków. Celem ich działań jest wyłudzanie informacji, kodów autoryzacyjnych lub nakłanianie ofiar do przesłania pieniędzy na tzw. „bezpieczne konto bankowe”. Należy pamiętać, iż prawdziwi funkcjonariusze nigdy nie proszą o tego rodzaju działania ani nie informują telefonicznie o „tajnych operacjach”.
Metody stosowane przez oszustów bywają różnorodne. Jednym z popularnych scenariuszy jest telefon od osoby rzekomo reprezentującej bank, która twierdzi, iż doszło do próby wzięcia kredytu na nazwisko ofiary. W trakcie rozmowy może pojawić się osoba podająca się za funkcjonariusza CBZC, aby dodać wiarygodności takim działaniom. W ten sposób przestępcy manipulują ofiarą, by uzyskać dostęp do jej środków finansowych.
Aby uniknąć padnięcia ofiarą oszustwa, należy zachować wzmożoną czujność. W przypadku podejrzeń co do tożsamości rozmówcy, najlepiej odłożyć słuchawkę i samodzielnie skontaktować się z instytucją bankową lub organami ścigania, wybierając oficjalny numer telefonu. Ważne jest, aby nie wykonywać przelewów na prośbę nieznanej osoby, nie podawać kodów autoryzacyjnych ani nie działać pod presją. Zachowajmy zdrowy rozsądek i analizujmy treść wiadomości SMS oraz komunikaty w aplikacjach mobilnych, aby uniknąć nieświadomego udzielenia przestępcom dostępu do naszych finansów. jeżeli cokolwiek budzi nasze wątpliwości, natychmiast poinformujmy Policję.