Otwierają Makariosa dla aut – może się to źle skończyć

3 godzin temu

Rada miejska Nikozji przegłosowała otwarcie Makariosa dla aut. Eksperci i organizacje biją na alarm: to krok wstecz, który może drogo kosztować.

Makarios Avenue – centralna aleja Nikozji – zostanie ponownie otwarta dla prywatnych pojazdów. Decyzja rady miejskiej wywołała falę krytyki ze strony urbanistów, ekologów i… samej Brukseli. Projekt był bowiem współfinansowany przez Unię Europejską z myślą o ograniczeniu ruchu i promocji zrównoważonej mobilności.

ETEK: Decyzja podjęta za zamkniętymi drzwiami

Cypryjska Izba Naukowo-Techniczna (ETEK) wezwała władze Nikozji do natychmiastowego wycofania decyzji i rozpoczęcia dialogu. W oświadczeniu podkreślono, iż brak konsultacji i uzasadnienia naukowego może doprowadzić do „działań fragmentarycznych”, które zniszczą charakter przestrzeni publicznej i utrudnią rozwój miasta w duchu zrównoważonym.

– To decyzja podjęta za zamkniętymi drzwiami, wbrew zasadom urbanistyki – grzmią eksperci.

Makarios Avenue została przebudowana z wykorzystaniem środków unijnych – łącznie 21 milionów euro, przypomina ETEK. Warunkiem było ograniczenie ruchu kołowego.

Co się zmienia?

Zgodnie z nowymi ustaleniami:

  • od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–21:00 aleja będzie otwarta dla wszystkich prywatnych pojazdów;
  • w nocy oraz w weekendy obowiązywać będą dotychczasowe zasady – wjazd tylko dla autobusów, taksówek, mieszkańców i pracowników okolicy.

Nowe zasady obejmą odcinek od komisariatu Lycavitos do placu Solomou. Miasto wciąż czeka na ostateczne zatwierdzenie zmian przez szefa policji.

Bruksela patrzy uważnie

Nie wiadomo, jak zareaguje Komisja Europejska. Możliwe sankcje to:

  • żądanie zwrotu dofinansowania, czyli 21 milionów euro;
  • uznanie Nikozji za „niewiarygodnego partnera” i wykluczenie z kolejnych programów UE.

Decyzję ostro skrytykowała też Partia Zielonych, która nazwała ją „krokiem wstecz” i „zdradą unijnych wartości”.

Warto dodać, iż aleja Makariosa była przez ostatnie lata przykładem nowoczesnej, pieszej przestrzeni miejskiej – często podziwianej przez turystów i mieszkańców, w tym również wielu Polaków, którzy chętnie odwiedzają Nikozję.

FAQ

Kiedy Makarios Avenue znów otworzy się dla aut?
W dni robocze między 7:00 a 21:00 – termin obowiązywania nowego układu zależy od zatwierdzenia przez policję.

Dlaczego decyzja budzi kontrowersje?
Aleja została przebudowana za unijne środki, pod warunkiem ograniczenia ruchu. Powrót aut może oznaczać utratę funduszy.

Czy Polacy mieszkający na Cyprze zauważą zmiany?
Tak – mieszkańcy Nikozji i turyści mogą odczuć wzrost ruchu, hałasu i spadek jakości przestrzeni.

Idź do oryginalnego materiału