TOP 20 najniebezpieczniejszych parkingów w Europie dla kierowców zawodowych

1 miesiąc temu

Gdzie lepiej nie stawać?

W pracy kierowcy zawodowego samo dojechanie do celu to dopiero połowa sukcesu. Druga połowa to… bezpieczny postój. I choć codziennie walczymy z czasem, tachografem, korkami i rozładunkami, to najwięcej niepokoju budzi pytanie: czy po pauzie wszystko w aucie będzie na swoim miejscu?

Presja czasu w transporcie krajowym i międzynarodowym to jedno, ale martwić się o własny wypoczynek i bezpieczeństwo na parkingu – to już patologia, z którą zbyt często mamy do czynienia. Zdarza się, iż w obcym kraju, bez znajomości terenu, zmuszeni jesteśmy stawać tam, gdzie akurat się da. A na wielu parkingach – szczególnie we Francji, Belgii czy Anglii – dzieją się rzeczy, które brzmią jak scenariusze z filmów kryminalnych.

Włamania do naczep, kradzieże paliwa, zastraszanie kierowców, a choćby przypadki nocnych napaści – to nie fikcja, to codzienność na trasie. W tym wpisie zebrałem listę 20 najbardziej niebezpiecznych parkingów w Europie, bazując na własnym doświadczeniu, relacjach kierowców, policyjnych raportach i analizie zgłoszeń z aplikacji takich jak Yanosik czy TruckFly.

Jeśli chcesz wiedzieć, gdzie lepiej nie stawać na pauzę, ten ranking może uratować Ci nie tylko towar – ale i zdrowie.


1. Vémars (Francja, A1 – pod Paryżem)

Dlaczego niebezpieczny: Uznawany przez wielu kierowców za absolutny numer 1. W nocy dochodzi do włamań do kabin, kradzieży paliwa, a choćby przypadków gazowania kierowców. Brak monitoringu i patroli.

2. Hazeldonk (Holandia, A16 – granica z Belgią)

Dlaczego niebezpieczny: Mimo iż parking wygląda bezpiecznie, działa tu kilka zorganizowanych grup złodziei wyspecjalizowanych w rozcinaniu plandek i kradzieżach z naczep.

3. La Jonquera (Hiszpania, AP-7 – przy granicy z Francją)

Dlaczego niebezpieczny: Szczególnie ryzykowne miejsce poza płatnymi parkingami. Kierowcy padają ofiarą kradzieży, napadów, a choćby agresywnych prób włamań do kabin. Warto dodać iż staając na płatnych parkingach stoimy bezpiecznie. choćby krótka pauza na poboczu na szybkie zakupy może zakończyć się totalnym wyczyszczeniem kabiny do zera w ciągu kilku minut.

4. Calais Total (Francja, A16)

Dlaczego niebezpieczny: Rejon masowej obecności imigrantów. Dochodzi do rozcinania plandek, wtargnięć do naczep, a także prób sforsowania kabin, często z użyciem gazu.

5. Esso Medway (UK, przed Dartford, M20)

Dlaczego niebezpieczny: Opuszczony w nocy, bez oświetlenia. Doniesienia o napaściach i próbach włamań, także podczas tankowania.

6. Aire du Poulet de Bresse – „Kogut” (Francja, A39)

Dlaczego niebezpieczny: Mimo popularności wśród kierowców, odnotowuje się tu wiele kradzieży, szczególnie nocą, kiedy brakuje ruchu i obecności służb.

7. Aire de Vironvay (Francja, A13 – w kierunku Paryża)

Dlaczego niebezpieczny: Parking często wskazywany jako miejsce działań zorganizowanych grup, stosujących gaz i rozcinanie plandek.

8. Bierges (Belgia, E411 – okolice Brukseli)

Dlaczego niebezpieczny: Kradzieże paliwa i ładunków. Nocą parking pustoszeje, a oświetlenie jest niewystarczające.

9. Irun (Hiszpania, N-1 – granica z Francją)

Dlaczego niebezpieczny: Przygraniczny chaos, brak bezpiecznych miejsc do parkowania. Częste kradzieże, także przy krótkich postojach.

10. A2 Marienborn (Niemcy – niedaleko granicy z Polską)

Dlaczego niebezpieczny: Strefa tranzytowa, bardzo aktywne grupy okradające naczepy oraz kabiny, szczególnie w godzinach nocnych.

11. Brumath Nord (Francja, A4 – koło Strasburga)

Dlaczego niebezpieczny: Kradzieże z naczep choćby w obecności innych kierowców. Zorganizowane działania złodziei.

12. Lommel (Belgia, N71 – strefa przemysłowa)

Dlaczego niebezpieczny: Parkowanie nocą to ryzyko. Brak monitoringu, łatwy dostęp do stojących zestawów.

13. Passau (Niemcy, A3 – blisko granicy z Austrią)

Dlaczego niebezpieczny: Duży ruch, mało bezpiecznych parkingów. Zdarzały się napaści na kierowców wracających z toalety.

14. Bettembourg (Luksemburg, A3)

Dlaczego niebezpieczny: Otoczenie terminala intermodalnego, gdzie kierowcy czekają godzinami – niestety często bez zabezpieczeń.

15. Autohof Lutterberg (Niemcy, A7)

Dlaczego niebezpieczny: Kilka zgłoszeń o rozcinaniu plandek i wyrywaniu plomb. Mało widoczny teren w głębi obiektu.

16. Porta Westfalica (Niemcy, A2)

Dlaczego niebezpieczny: Parkingi w pobliżu zjazdu znane są z licznych przypadków kradzieży, głównie paliwa.

17. Saint-Arnoult-en-Yvelines (Francja, A10)

Dlaczego niebezpieczny: Jedno z najbardziej zatłoczonych miejsc we Francji, a zarazem jedno z mniej bezpiecznych. Częste rozboje.

18. Wiener Neudorf (Austria, A2)

Dlaczego niebezpieczny: Przemysłowa okolica i mała liczba patroli. Rozcinanie plandek zgłaszane przez wielu kierowców.

19. Modena Nord (Włochy, A1)

Dlaczego niebezpieczny: Działania miejscowej przestępczości – rozcinanie plandek, kradzieże, brak ochrony nocą.

20. Sempeter (Słowenia – blisko Włoch)

Dlaczego niebezpieczny: Parking tranzytowy, bez zabezpieczeń, o ograniczonym oświetleniu – idealne miejsce dla złodziei.

Z mojej perspektywy jako kierowcy zawodowego:

Ciekawostka — francuskie autostradowe parkingi, gdzie spotyka się tzw. męskie prostytutki , są często… najspokojniejsze. Ich stała obecność, o dziwo, zniechęca złodziei. Przypadek? Nie sądzę. Wielokrotnie spotkałem się z informacją iż są to bardzo dobrze zorganizowane grupy. W przypadku kontaktu z takimi osobami najlepiej je zignorować. W przypadku agresywnych zachowań ze strony kierowców, często małych busów w transporcie międzynarodowym niejednokrotnie takie sytuacje kończyły się ciężkim pobiciem. Policja francuska zna doskonale temat i w sytuacji wezwania przyjeżdża nie wcześniej jak po godzinie lub dwóch.


A teraz Twoja kolej!

Byłeś na którymś z tych parkingów?
Masz własne typy miejsc, których unikasz za wszelką cenę?
Podziel się w komentarzu! Pomóż innym kierowcom uniknąć niebezpieczeństwa.

Idź do oryginalnego materiału