
Fińskie służby graniczne i transportu morskiego zarejestrowały w tym roku aż 84 przypadki zakłóceń sygnału GPS na wodach morskich, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy odnotowano jedynie 27 takich incydentów. Problemy koncentrują się przede wszystkim we wschodniej części Zatoki Fińskiej, w pobliżu granicy z Rosją.
Według fińskich urzędników, zakłócenia sygnału GPS mogą się nasilić w nadchodzącym sezonie letnim, co może stanowić poważne wyzwanie dla nawigacji morskiej. W związku z tym, apelują oni do załóg jednostek przepływających przez Zatokę Fińską, aby były one przeszkolone z umiejętności tradycyjnego czytania map morskich, bez polegania na urządzeniach elektronicznych. Jak podkreśla szef departamentu bezpieczeństwa morskiego w fińskiej straży granicznej, Mikko Hirvi: „Mapa i kompas to niezawodny zestaw, jeżeli ma się wiedzę, jak z tego korzystać”.
Fińska Agencja Transportu i Komunikacji informowała już wcześniej, iż w tym roku liczba odnotowanych przypadków zakłóceń w odbiorze GPS w przestrzeni powietrznej jest wielokrotnie większa niż w poprzednich latach. Zwrócono przy tym uwagę, iż Rosja posiada systemy i bazy do prowadzenia walki elektronicznej, zlokalizowane w Zatoce Fińskiej, m.in. w rejonie Petersburga oraz w południowej części Bałtyku w Obwodzie Królewieckim. Rosjanie wykorzystują też własny system nawigacji satelitarnej Glonass.
Według byłego dowódcy fińskich sił zbrojnych oraz dowódcy sił powietrznych, gen. Jarmo Lindberga, Rosja zakłóca GPS w rejonie Finlandii, aby zapobiec ukraińskim atakom na swoje strategiczne cele w tym rejonie. To podejście może mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa morskiego w regionie.
Fińskie służby graniczne i transportu morskiego apelują do wszystkich użytkowników wody, aby byli przygotowani na zakłócenia sygnału GPS i korzystali z tradycyjnych metod nawigacji, takich jak mapa i kompas. W tym celu, planują również prowadzić specjalne szkolenia dla załóg jednostek pływających, aby zwiększyć ich bezpieczeństwo w przypadku zakłóceń sygnału GPS.
Warto również zwrócić uwagę, iż popularne na łodziach elektroniczne plotery nawigacyjne, które wyświetlają cyfrową mapę morską i położenie jednostki w czasie rzeczywistym, nie należą, zgodnie z ustawą o ruchu wodnym, do podstawowych narzędzi nawigacyjnych. Dlatego też, fińskie służby graniczne i transportu morskiego zalecają, aby załogi jednostek pływających korzystały z tradycyjnych metod nawigacji, takich jak mapa i kompas, jako zabezpieczenie w przypadku zakłóceń sygnału GPS.
W związku z tym, fińskie władze planują również prowadzić badania nad zakłóceniami sygnału GPS w regionie, aby lepiej zrozumieć przyczyny i skutki tych zjawisk. Będą one również współpracować z innymi krajami, aby wypracować skuteczne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa morskiego w regionie.
Zakłócenia sygnału GPS to poważne wyzwanie dla nawigacji morskiej w Zatoce Fińskiej, ale dzięki współpracy między fińskimi służbami granicznymi i transportu morskiego, a także z innymi krajami, można zwiększyć bezpieczeństwo w regionie. Dlatego też, ważne jest, aby użytkownicy wody byli świadomi zagrożeń związanych z zakłóceniami sygnału GPS i korzystali z tradycyjnych metod nawigacji, takich jak mapa i kompas, jako zabezpieczenie w przypadku zakłóceń sygnału GPS.