Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia mieszkania – o czym musisz pamiętać?

17 godzin temu

Każdy właściciel nieruchomości, który wykupił ubezpieczenie, liczy na to, iż w razie szkody otrzyma odpowiednią pomoc finansową. Jednak, aby proces zgłoszenia takiego zdarzenia przebiegł bez problemów i skutkował wypłatą odszkodowania, ważne jest, by dopełnić wszystkich formalności w odpowiedni sposób. Od prawidłowego udokumentowania szkody, przez adekwatny kontakt z ubezpieczycielem, aż po znajomość terminów – każdy krok ma znaczenie. W tym artykule przedstawimy Ci najważniejsze kwestie, o których musisz pamiętać, zgłaszając szkodę, aby cała procedura przebiegła sprawnie i bez zbędnych trudności.

Jakie kroki należy podjąć, gdy dojdzie do szkody w ubezpieczonym mieszkaniu?

Jeśli w Twoim mieszkaniu dojdzie do szkody, pierwszym odruchem może być panika lub poczucie bezradności. Jednak odpowiednia reakcja i szybkie podjęcie adekwatnych działań pozwolą Ci gwałtownie uporządkować sytuację i ubiegać się o należne odszkodowanie. Ważne jest, abyś znał najważniejsze kroki, które pomogą Ci nie tylko zabezpieczyć mieszkanie przed dalszymi uszkodzeniami, ale także sprawnie zgłosić szkodę do ubezpieczyciela. Jakie to kroki?

  1. Zabezpiecz miejsce zdarzenia – jeżeli to możliwe, podejmij działania, które pomogą zapobiec dalszym uszkodzeniom, np. odetnij dopływ wody w przypadku pękniętej rury.
  2. Wezwij odpowiednie służby – w sytuacji gdy w Twoim mieszkaniu doszło np. do kradzieży z włamaniem, dewastacji, rabunku, natychmiast skontaktuj się z policją. Zadbaj, aby funkcjonariusz przekazał Ci potwierdzenie, iż zgłosiłeś zdarzenie, oraz wykaz skradzionych lub uszkodzonych rzeczy.
  3. Poinformuj administrację budynku – jeżeli doszło do zalania mieszkania, natychmiast powiadom administrację, aby mogła podjąć odpowiednie działania.
  4. Zawiadom straż pożarną – w razie pożaru lub innych zagrożeń wymagających ich interwencji.
  5. Wstrzymaj się z naprawami aż do wizyty rzeczoznawcy – chyba iż konieczne jest podjęcie działań mających na celu ochronę mienia przed większymi uszkodzeniami.
  6. Skontaktuj się z ubezpieczycielem – zgłoś szkodę do firmy ubezpieczeniowej najszybciej jak to możliwe.
  7. Działaj zgodnie z procedurami ubezpieczyciela – przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty, sporządź wykaz strat i udostępnij ubezpieczycielowi mieszkanie do przeprowadzenia oględzin.

Choć procedura zgłoszenia szkody na ogół w każdym towarzystwie wygląda identycznie, warto wcześniej zapoznać się z OWU ubezpieczyciela. Jest to szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam znajdziesz więcej informacji na temat terminów zawiadomienia firmy ubezpieczeniowej o zaistniałej szkodzie oraz przykłady sytuacji, w wyniku których towarzystwo może odmówić pomocy. jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat ubezpieczenia mieszkania, zapoznaj się z informacjami dostępnymi na stronie porównywarki Mubi: https://mubi.pl/ubezpieczenie-mieszkania/.

Zgłoszenie szkody – jakich dokumentów wymaga ubezpieczyciel?

Szybka wypłata odszkodowania zależy m.in. od tego, jak dobrze przygotujesz zgłoszenie. Sprawdź, jakich danych i dokumentów wymaga ubezpieczyciel. Bez względu na to, w jaki sposób będziesz chciał zawiadomić towarzystwo o zaistniałej szkodzie, firma ubezpieczeniowa poprosi Cię o wskazanie informacji, takich jak:

  • numer Twojej polisy mieszkaniowej,
  • dane osobowe,
  • numer konta bankowego,
  • data zdarzenia;
  • dane kontaktowe,
  • okoliczności zdarzenia.

Ponadto najważniejsze jest załączenie odpowiednich dokumentów. Zgłaszając szkodę, prawdopodobnie zostaniesz poproszony o przekazanie:

  • dokumentacji fotograficznej,
  • faktur potwierdzających wykonanie napraw (o ile sam zlikwidowałeś skutki szkody),
  • notatki policyjnej (jeśli doszło do kradzieży z włamaniem, dewastacji lub rabunku),
  • zeznań świadków,
  • dokumentów wykazujących wartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia,
  • raportu od administracji potwierdzającego szkodę, np. zalanie mieszkania.

Ekspert Mubi radzi:

“Postaraj się zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej jak najszybciej. jeżeli nie zrobisz tego w określonym przez ubezpieczyciela terminie, a opóźnienie wpłynie na zwiększenie rozmiaru szkody, towarzystwo ma prawo obniżyć wysokość odszkodowania” – mówi Magdalena Cichosz, ekspert porównywarki ubezpieczeń Mubi.

Jeśli chcesz sprawdzić także, jak działa ubezpieczenie domu, przeczytaj ten artykuł: https://mubi.pl/poradniki/ubezpieczenie-domu/

W jaki sposób można zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej?

Pamiętaj, iż to, w jaki sposób możesz zgłosić szkodę, zależy tylko i wyłącznie od ubezpieczyciela. w tej chwili towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają zgłoszenie szkody m.in. w placówce firmy, poprzez formularz internetowy, telefonicznie czy mailowo. Co ciekawe, w PZU masz możliwość zgłoszenia zaistniałego zdarzenia w prosty sposób – poprzez wysłanie SMS-a lub skorzystanie z czatu online. Zobaczmy, jak to wygląda w wybranych towarzystwach.

W jakim terminie należy zgłosić szkodę z polisy mieszkaniowej?

W przypadku wystąpienia szkody w ubezpieczonym mieszkaniu najważniejsze jest nie tylko odpowiednie udokumentowanie zdarzenia, ale także dotrzymanie określonego terminu na zgłoszenie szkody u ubezpieczyciela. Przekroczenie tego czasu może skutkować odmową wypłaty odszkodowania. Informacje o tym, w jakim terminie musisz zawiadomić o takim zdarzeniu ubezpieczyciela, znajdziesz w OWU.

Jeśli posiadasz ubezpieczenie mieszkania w towarzystwach, takich jak Proama, Generali czy UNIQA, szkodę musisz zgłosić maksymalnie w ciągu 3 dni. Natomiast w LINK4, Allianz, PZU i Warcie masz na to 7 dni.

źródło: materiał partnera, artykuł sponsorowany

Idź do oryginalnego materiału