30-letni świdniczanin padł ofiarą oszustów podszywających się pod pracowników banku

17 godzin temu

Ponad 2 tysiące złotych stracił 30-letni mieszkaniec Świdnicy, który padł ofiarą oszustwa metodą „na pracownika banku”. Oszuści namówili mężczyznę, aby wygenerował i podał im kody BLIK w celu zabezpieczenia swoich pieniędzy. Policjanci raz jeszcze apelują o ostrożność i weryfikowanie podejrzanych informacji.

Do 30-latka zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako specjalista ds. bezpieczeństwa jednego z banków. Rzekomy pracownik poinformował, iż ktoś próbuje wypłacić pieniądze z konta pokrzywdzonego w innym mieście. Pod pretekstem zabezpieczenia środków, wypytywał o członków rodziny, znajomość PIN-u do karty, a także o to, ile pieniędzy znajduje się na koncie oraz czy posiada inne rachunki bankowe. Rozmówca poinformował, iż przekaże sprawę do innego banku i połączy mężczyznę z kolejnym „specjalistą”. Ten z kolei oznajmił, iż konieczne będzie przejście na „bezpieczne połączenie” i kontakt został kontynuowany przez aplikację Telegram. W trakcie rozmowy oszust poprosił, aby 30-latek uruchomił funkcję udostępniania ekranu, dzięki czemu widział wszystko, co działo się na jego telefonie – opisuje asp. Magdalena Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy.

Mężczyzna, przekonany, iż rzeczywiście padł ofiarą próby kradzieży, zaczął wykonywać polecenia rozmówcy. Otrzymywał SMS-y z logo banku, co utwierdziło go w przekonaniu, iż rozmawia z prawdziwym pracownikiem. Został poproszony o podanie kodu BLIK, co miało rzekomo anulować próbę wypłaty — w rzeczywistości umożliwiło oszustowi dokonanie transakcji. Następnie rozmówca przekonał pokrzywdzonego, iż konieczne jest wygenerowanie i podanie kolejnego czeku BLIK – tym razem, jak twierdził, „dla zabezpieczenia konta”. Po uzyskaniu danych, oszust rozłączył się, a 30-latek zorientował się, iż stracił łącznie 2300 złotych – relacjonuje Ząbek.

Świdnicka policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności. – Prawdziwi pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie danych do logowania, kodów BLIK, ani nie sugerują instalacji komunikatorów, czy też udostępniania pulpitu w swoich urządzeniach. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości rozłącz się i skontaktuj z bankiem samodzielnie, wybierając numer z oficjalnej strony internetowej – przypominają.

/KPP Świdnica, opr. mn/

Idź do oryginalnego materiału